Från att söka assistans till att få assistansanordnare

För dig som har varaktig funktionsnedsättning finns möjlighet att få personlig assistans. Här presenteras i sammanfattande form, processen från att ansökan skickats in till att du får välja vilken assistansanordnare som ska utföra uppdraget.

Ansökan om personlig assistans

Första steget är kontakta Helsingborg kontaktcenter. Dessa kontaktas på telefon varpå de egna kontaktuppgifterna får lämnas. Därefter kommer en LSS handläggare från Helsingborg kommun att höra av sig och planera in ett möte. Enligt stadens webbplats kommer handläggare att höra av sig senast nästkommande arbetsdag.

Därefter sker en utredning av handläggaren (med bland annat hembesök) varpå ett beslut tas i frågan. Skulle det vara negativt kan det överklagas. Är det däremot mer än 20 timmar i veckan som behovet är ska istället ansökan ske till Försäkringskassan.

Vad krävs?

För att bli beviljad personlig assistans krävs att personen tillhör någon av dessa tre kategorier:

  • Utvecklingsstörning, Autism, Autismliknande tillstånd
  • Betydande begåvningsmässiga funktionsnedsättningar som uppstått i vuxen ålder. Detta efter exempelvis sjukdom eller yttre våld
  • Varaktig psykisk, eller fysisk, funktionsnedsättning som inte kan kopplas till ett normalt åldrande.

Positivt svar – Anlita valfri assistansanordnare

Om ansökan blir beviljad är nästa steg att välja vilken assistansanordnare i Helsingborg som ska få uppdraget. Det är alltså upp till brukaren att avgöra om kommunen, ett privat företag eller ett kooperativ ska ge vården som personen har rätt till. Utöver detta finns även alternativet att vara egen arbetsgivare och därmed helt sköta det administrativa kring anställningar, löner m.m.

  • Välja
    Ena alternativet är att välja assistansanordnare själv. Det kan exempelvis ske genom att jämföra flera olika alternativ eller på rekommendation av andra.
    Andra alternativet är att ta hjälp från en assistansförmedlare. Dessa ser på personens behov och ser sedan på vilka assistansanordnare som har rätt kompetens och möjlighet att uppfylla detta behov på bästa sätt. Till sist presenteras dessa för brukaren varpå valet kan ske.
  • Byta
    Att byta assistansanordnare är idag mycket enkelt. Skulle en person vara missnöjd, eller om behoven kraftigt förändrats, kan byte ske till ett annat bolag. Enklaste vägen är att kontakta den anordnare som önskas varpå de sedan kommer kontakta tidigare bolag för överlämning av all information. Däremot kan det förekomma uppsägningstid vilket innebär att byte inte kan ske ”från en dag till en annan”. Däremot är uppsägningstiden ofta inte mer än 20 dagar.