När det gäller stödinsatser från samhället finns det ofta en rad frågor som behöver besvaras för att man skall kunna få en uppfattning om vilka krav som ställs och hur man går vidare med ansökningar. Det finns ett flertal olika stödinsatser man kan få ta del av och huruvida man får det ena eller andra, bygger vanligtvis på en bedömning som görs. I vissa fall rör det sig om tillfälliga hjälpinsatser i hemmet, medan det i andra fall kan anses vara behov av en personlig assistent. För den som har ett varaktigt funktionshinder vilket gör att man behöver hjälp med grundläggande behov, är det ofta fråga om det senare alternativet. Man kan då under ett visst antal timmar få beviljat ersättning för personlig assistans. Här följer dock några frågor.
Här finns mer info om vad det innebär att ha personlig assistent.
Vem anställer en personlig assistent?
När man har fått beviljat ersättning för personlig assistans rör det sig om ett fast timbaserat belopp som betalas ut. Detta belopp skall täcka alla de kostnader brukaren har för personliga assistenter. Det är inte någon satt regel för hur och vem man kan anlita för uppdraget. Vissa völjer att helt sonika köpa in tjänsten från ett av de många assistansföretag som finns att tillgå. Valet av specifik personlig assistent är dock någonting man själv i högsta grad är med och påverkar. Man är då inköpare av tjänsten med står inte som arbetsgivare själv. Ett alternativ kan vara att själv anställa de personliga assistenter man önskar. Man står då som arbetsgivare och har ett annat ansvar. Ersättningen är densamma oavsett vilket alternativ man väljer. Ytterligare en möjlighet är att gå in i ett kooperativ för brukare.
Det finns några frågor att ta ställning till, men också en hel del hjälp att få. Vill man ha hjälp med att hitta rätt personliga assistent, eller för den delen byta assistansföretag, kan man ta in en assistansförmedling som hjälper till med allt som krävs. Det är inget som hindrar att man byter assistansföretag flera gånger om man skulle ha behov av detta.